Blogger Backgrounds
Bermula Episod SIBUK dalam kamus hidupku
20 Feb 2012
Assalamualaikum..Selamat datang ke blog Annisa Moden..Semoga beroleh maanfaat darinya..Amiin

Asma Allah

Chitchat Sahabat

Kau Pergi Jua.. Selamat Tinggal TOk..

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Biar mimpi mimpi kita jejak sampai ke bintang,
Walau harus menggapai awan menongkah arus ini..
Aku tahu bukan mudah..

Ya... Mimpi mimpi ku akan menjejaki awan.. Menggapai bintang.. InsyaAllah..

Di pagi subuh yang hening,hati ini sangat tersentuh apaila terkenangkan arwah nenek yang sudah pergi menghadap Illahi..

17 Ramadhan 1432Hijrah.. Tarikh kepergiannya selepas solat Subuh.. Hati ini sangat merindukannya.. Sangat2..

Teringat di saat arwah masih hidup.. Setiap kali menjelang cuti,perkara pertama yang akan dipikirkan, BALIK KAMPUNG!!!

YA!! BALIK KAMPUNG !!. Balik kampung untuk melihat wajah manis wanita yang sudh lanjut usianya,,

Meskipun kulitnya berkedut tidak lagi tegang seperti dulu,wajah tua itu tetap menenangkan untuk ditatap.. Tiada pernah rasa jemu untuk menatap wajahnya yang kian dimamah usia..

Senyumannya,raut wajahnya dan renungan redup matanya masih segar dan berlayar hampir setiap masa,.

Meskipun sibuk seharian,wajah itu tidak pernah lari dari ingatan.. Sentiasa terkenangkan renungan terakhir beliau sebelum menutup mata untuk selama-lamanya..

Ya.. Renungan itu masih dapat dilihat dengan jelas di layar minda ini..

Saat ini berangkat pulang ke Penang,itulah renungan terakhir untukku.. Renungan yang sangat dalam.. Seolah-olah tiada lagi renungan itu untuk diri ini..

Yaa... Tiada lagi renungan itu untuk diri ini.. Mata itu sudah tertutup buat selama-lamanya..

Senyuman dalam kesakitan di bibirnya tersimpan kemas di ingatan..

Renungan mata yang mengiringiku meninggalkan wad tersebut masih tidak dapat aku lupakan.. Masakan boleh !! Renungan terakhir untukku..

"Tok,siti balik dulu"
"Balik elok-elok.. Jaga diri"
"Baik tok.. Assalamualaikum",kucium tangan itu.. buat kali terakhir..
"Waalaikumsalam", renungannya mengiringi kepergianku buat kali terakhir...

******************************************************************************

"Hello,Assalamualaikum.. Piah,mak dah takdak!", terdengar suara Mak Ngah teresak-esak di hujung talian..
"Ya Allah,Makkkk!" , itu yang hanya mampu diucapkan oleh ibuku.
dan aku.. Hanya mampu mendiamkan diri seribu bahasa. Terkedu,terkejut dengan berita tersebut..

Kami bergegaspulang ke rumah dan siapkan baju sehelai dua lalu terus berangkat ke kampung dengan menaiki motosikal..

Penang ke Kulim tidak lah sejauh mana tapi memangdangkan aku yang menungganginya membawa mak,mengambil masa sejam lebih..

Sampai di tol Penanti,tayar moto pecah.. Kena paku.. Subhanallah.. Sangat menduga aku dan mak pada hari itu..

Kami menunggu pomen hampir 30 minit.. Selesai saja,aku cuba bawa moto selaju mungkin untuk cepat sampai ke kampung..

Masa tu tak pikir apa pun.. Yang penting nak tengok tok buat kali terakhir..

Sampai sahaja di kampung,oran ramai dah memenuhi perkarangan rumah..

Siapapun tidak menarik pandanganku kecuali van jenazah Hospital Kulim terdampar di halaman rumah..

Tok dah sampai..

Masuk sahaja dalam rumah,aku tidak memperdulikan tetamu terus sahaja melangkah menuju bilik tok.. Ternyata tok ada di situ.. Tapi hanya jasadnya sahaja.. Dia terbaring kaku diselimuti kain batik lepas..

Tak bergerak.. Bau kemenyan mula memenuhi ruang bilik.. Saat itu aku kembali sedar.. Tok dah pergi meninggalkan kami,meninggalkan dunia menuju Khaliqnya...

Pakcik,makcik dan tukang memandikan jenazah sibuk meyiapkan tempat permandian untuk memandikan tok sebelum dikafankan..

Hanya aku cucu yang mengambil bahagian menolong memandikan jenazah tok buat kali terakhir..

Saat mengosok kaki tok dengan air dan sabun,tukang memandikan jenazah tersebut berpesan supaya dilakukan secara perlahan dan lembut..

Aku pegang kaki yang sejuk dan kaku itu.. Berlinangan lagi air mata..

Selesai memandikan jenazah insan yang aku sangat sayang,aku terus meluru keluar.. Kerana tidak sanggup menahan sebak..

Saat jenazah dikafankan,aku sekali lagi mengasingkan diri.. Aku sangat sedih dan tidak dapat menahan sebak apabila meliat jenazah dikafakan..

Selesai dikafankan,jenazah kini diusung ke tanah perkuburan..

Tanah dikepal-kepal untuk dijadikan 'bantal' di dalam liang lahad.

Dengan penuh kasih dan sayang,aku mengepal tanah tersebut dan memberikan pada pakcikku yang berada di dalam liang..

Selamat Tinggal tok.. Kau kini berada di alam sana..

Semoga rohmu dicucuri rahmat Allah swt..

Kukirimkan Al Fatihah untukmu sebagai tanda ingatan kasih dan sayang.. InsyaAllah..

Namun begitu,kenangan bersamamu tetap segar di ingatan.. Senyumanmu tetap mais untuk dikenang.. InsyaAllah ..

No comments:

Post a Comment