Blogger Backgrounds
Bermula Episod SIBUK dalam kamus hidupku
20 Feb 2012
Assalamualaikum..Selamat datang ke blog Annisa Moden..Semoga beroleh maanfaat darinya..Amiin

Asma Allah

Chitchat Sahabat

Aku Tidak Layak Untukmu

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Sahabat sekalian.. Kali ni saya nak kongsi hasil penulisan saya... Sebelum ni menjadi koleksi yang sangat peribadi.. Tapi x salah kan kalau nak berkongsi sedikit karya.. InsyaAllah.. Mohon teguran dan tunjuk ajar..


   Amar duduk termenung di bangku batu itu. Dia berasa serba salah. Fikirannya masih membayangkan peristiwa sebentar tadi. Sungguh! Dia tak berniat ingin melukakan hati gadis itu. Dia juga punya perasaan. Dia masih kenal pahala dosa. Cukuplah pengalaman sahabat-sahabatnya dijadikan pengajaran.

  Sebolehnya,dia mahu elak sejauh-jauhnya dari berzina. Zina fizikal,zina hati. Dan segalanya berkaitan zina! Dia tidak mahu mengecewakan hati ummi dan abahnya. Harapan kedua orang tuanya sangat tinggi menggunung. Tambahan lagi dia merupakan anak sulung.

  "Amar,saya sebenarnya sangat sukakan awak..! Saya nak couple dengan awak! Please Amar!", rayu Syifaa.

  "Syifaa,maafkan saya. Saya tak mampu untuk menerima cinta awak. Cinta saya hanya untuk isteri saya suatu hari nanti",tegas Amar

  "Tapi Amar,saya nak jadi isteri awak! Saya mahu awak membimbing saya.. Dan saya yakin awak lah lelaki yang paling layak untuk membimbing saya.. Saya yakin itu Amar",Syifaa tertunduk. Airmatanya mengalir perlahan menuruni pipinya.

  "Maafkan saya Syifaa. Saya bukanlah sesiapa jika nak dibandingkan dengan sahabat-sahabat saya yang lain. Saya juga masih belajar. Masih cuba memperbaiki diri. Saya tidak mampu untuk menjadi suami yang terbaik untuk awak suatu hari nanti"

  "Awak takkan mampu menilai diri awak.. Awak takkan nampak kelebihan diri awak.. Saya tetap tunggu awak, Amar",tegas Syifaa.

  "Maafkan saya Syifaa,saya ada kerja, Assalamualaikum",

Peristiwa itu masih jelas di fikirannya.. Air tasik itu tidak mampu menenangkan hatinya yang bergelojak.. Masakan dia mampu menerima cinta yang tidak halal untuknya.. Fikirannya sangat terganggu. Lalu dia mengambil keputusan pulang ke asrama. Mendengarkan azan Asar yang berkumandang,langkah kakinya dihalakan ke masjid bagi memenuhi tuntutan syariat seorang hamba Allah di muka bumi ini.

Usai solat,hatinya sedikit tenang. Merasakan tenangnya hati dengan beribadat kepada Allah merupakan kemanisan yang tidak dapat ditandingi oleh madu sekalipun. Sungguh! Rasa itu sangat membahagiakan. Kini,dia lebih yakin menghayunkan langkah kakinya.

Niat mahu pulang ke asrama terbantut apabila Amar menuju ke tepi tasik untuk menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan.. 'Subhanallah. Indahnya alam ciptaanMu.' gesir hati Amar. Sudah menjadi kebiasaan buatnya. Ke mana sahaja kakinya melangkah,tiada apapun yang menarik minatnya kecuali merenung,menatap keindahan alam ciptaan Allah SWT.

Sedang dia leka menghirup udara petang,tiba-tiba terdengar suara orang memberi salam padanya.. Amar menoleh ke belakang untuk memastikan siapakah gerangan pemilik suara itu.. Alangkah terkejutnya Amar melihatkan tuan empunya suara. Subhanallah. Sungguh! Dia terkesima..



*****BERSAMBUNG*****

No comments:

Post a Comment